فیلم قهرمانمحور مخاطب دارد/ نگاه بیاغراق «تک تیرانداز»
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۰۱۷۵
امیررضا دلاوری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها مشغول بازی در فیلم سینمایی «تکتیرانداز» به کارگردانی علی غفاری است، در رابطه با این فیلم سینمایی به خبرنگار مهر گفت: موضوع و سوژه این فیلم بسیار نو و بدیع است و تا جایی که به خاطر دارم فیلمی با موضوع یک شخصیت تکتیرانداز میان آثار دفاع مقدسی ما وجود نداشته و این ویژگی مهم این فیلم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیررضا دلاوری بازیگر فیلم «تکتیرانداز» با اشاره به کمرنگ شدن حضور فیلمهای ژانر دفاع مقدس در بدنه سینما بیان کرد: این موضوع در سینما کمرنگ شده ولی نمیتوان خردهای به هنرمندان و فیلمسازان گرفت زیرا ساخت اینگونه از فیلم در سینما با مشکلاتی روبهرو است. البته مسائل مالی نیز یکی از مهمترین دلایل این موضوع به شمار میرود زیرا به نظرم ساخت فیلم در این ژانر هزینه بیشتری را به تیم تولید تحمیل خواهد کرد.
بازیگر فیلم «تکتیرانداز» مطرح کرد: زاویه جدید فیلم «تکتیرانداز» و نوع نگاه آن به دفاع مقدس از دلایلی بود که باعث شد برای حضور در این فیلم اشتیاق داشته باشم زیرا تا جایی که به خاطر دارم فیلمی با این سوژه و برای پرداختن به موضوع تکتیراندازی تاکنون ساخته نشده است و جدا از اینها با توجه به گروه تولید، کارگردان و فیلمنامه این کار را از بین دیگر فیلمها دفاع مقدسی که پیشنهادشده بود انتخاب کردم.
دلاوری با اشاره به موضوع قهرمانمدارانه فیلم «تکتیرانداز» تصریح کرد: اصولاً فیلمی که قهرمان دارد مخاطب بهتری دارد و بیننده بیشتر با آن همراهی میکند و ما هم علاقهمندیم که فیلممان داستان و قهرمان داشته و بهخوبی پیش رود.
این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: در ژانر فیلمهای دفاع مقدسی موضوع قهرمانپروری به دلیل عدم دید واقعگرایانه توسط برخی تماشاگران امکان اذیت شدن مخاطب را دارد ولی ما در فیلم «تکتیرانداز» هم قهرمان داریم و هم واقعگرایانه و بدون اغراق به آن نگاه کردهایم تا این مشکل را به وجود نیاورد و ما هم تمام تلاشمان را کردهایم تا فیلم واقعگرایانه باشد و تماشاگر بیشتر از این اثر لذت ببرد زیرا ما بیشتر فعالیت هنری را برای مخاطبان عام جامعه انجام میدهیم.
بازیگر فیلم «تکتیرانداز» در پایان اظهار کرد: زمان بررسی فیلمنامه ویژگیهای مثبت زیادی را در آن دیدم و باید گفت که امروز و در زمان فیلمبرداری، فیلم در حال ساخت تمامی نقاط قوت فیلمنامه را حفظ کرده و فکر میکنم که نتیجه خیلی خوبی را شاهد باشیم و به نظر فارغ از حضور و عدم حضور در جشنواره، فیلم معقول و خوبی را خواهیم دید.
فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری محصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح است که با نگاهی به حماسه بزرگترین تک تیرانداز جنگهای معاصر جهان، شهید عبدالرسول زرین این روزها در شهرک سینمایی دفاع مقدس با رعایت پروتکلهای بهداشتی در حال فیلمبرداری است.
کد خبر 5084575 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: علی غفاری ابراهیم اصغری امیررضا دلاوری فیلم تک تیرانداز سینمای دفاع مقدس محسن فخری زاده تئاتر ایران پرویز پورحسینی درگذشت چهره ها فیلم سینمایی موسیقی ایرانی ویروس کرونا شبکه پنج سیما شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت سینمای مستند فیلم کوتاه آلبوم موسیقی رادیو نمایش جشنواره فیلم مقاومت تک تیرانداز دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۰۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز ستار اورکی (آهنگساز فیلمهای سینمایی) بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، ستار اورکی آهنگساز سینمای ایران گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقهمند شوم و آن را دنبال کنم.
او با بیان اینکه فکر نمیکرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمیتوانستم نسبت به جنگ بیتفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری میکردیم.
آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمیتوانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بیتفاوت باشم. در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم.
تجربه همکاری اورکی با مسعود کیمیایی
وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلمهای مسعود کیمیایی را میدیدم، صدای تلویزیون را میبستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی میساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم میرسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من میخواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلمهای کیمیایی را تشکیل میدهد. او زمانی که فیلمنامهای را مینویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانسبندیها تاکید میکند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفتوگوهایی که انجام میدهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ میبینم.
اورکی خاطرنشان کرد: یادم میآید من و زندهیاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سالها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی میخواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموختهام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفهای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.
سکوت در فیلم موسیقی است
اورکی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته میشود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوتها در فیلم، موسیقی به شمار میرود. همچنین فعالیتهای صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگهای بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل میدهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثر گذاری کمتری خواهد داشت.
وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است. برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمتگزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است.
انتهای پیام