نقد فیلم تکتیرانداز | حیف که افسانه گمنام ماند
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۷۱۱۴۹
همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: شاخصههای شجاعت، وظیفهشناسی و میهنپرستی سه رکن اساسی قواعد ژانر درام جنگی به ویژه برای کاراکتر نقش اول است. وجود این ارکان، دلیل منطقی و دلاویزی دارد. در فیلم جنگی روایت تصویری به فضاهای به شدت فردی و خصوصی قهرمان ماجرا مرتبط است. اگر فیلم جنگی داستانمحور باشد («غلاف تمامفلزی» را به یاد بیاورید) این شاخصهها در محتوی با ریتم مناسب مدام تکرار میشوند و اگر فیلم جنگی قهرمانمحور باشد انگارههای شجاعت، وظیفهشناسی و میهنپرستی بدون برجای گذاشتن نمادگرایی چنان در بستر روایت فیلم جای میگیرند که چشم برهم نمیزنید مبادا خلوت این نظم برهم خورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«تکتیرانداز» ساخته علی غفاری قرار بوده یک فیلم جنگی بیوگرافیک و مبتنی بر یک قهرمان محوری منطقی باشد. روایت تصویری از یک اسطوره بیبدیل اما گمنام به نام عبدالرسول زرین که بالای هزار شلیک موفق به عنوان تکتیرانداز داشته و به او گردان تکنفره گفته میشد. در «تکتیرانداز» مخاطب به شدت نیاز دارد حداقل برخی ویژگیهای زرین را در قاب تصویر ببیند و لمس کند. انگارههای سهگانهای که در بالا گفتم در فیلم غفاری ضعیف و ناقص از کار درآمدند. شاید دلیل خام ماندن فرم و محتوا به فیلمنامه «تکتیرانداز» برگردد.
توجه داشته باشید که وقتی فیلم جنگی اقتباسی میسازید هر آن ممکن است تماشاگر مچ شما را به عنوان کارگردان فیلم بگیرد. چرا که فیلم شما از قبل اطلاعاتش نزد مخاطبی که در سالن نشسته موجود است. همین مخاطب انتظار دارد آنچه میداند تصویری مشاهد کند و در دنیای خیال نیز اقناع شود. حال در نظر بگیرید فیلم جنگی بیوگرافیک میسازید که عمده تماشاگران قهرمان قصه را نمیشناسند. در این صورت کار شما در مقام کارگردان سختتر خواهد شد. در واقع شما سنگ بنای شناسایی آن شخص را برپا کردهاید («نجات سرباز رایان» و «دشمن پشت دروازه» را به یاد بیاورید) و باید تماشاگر را راضی کنید که این قهرمان را به دل و ذهنش مهمان و سپس ماندگار کند.
از دیگرسو، لحن فیلم جنگی به شدت متکی به شخصیتهایش است. در «تکتیرانداز» ما با عبدالرسول زرین مواجهیم. در فیلمهای دفاع مقدسی رسم بر این است که هر رزمندهای در هر قامتی و هر سن و سال یک عارف تمامعیار جلوهگری کند. این روند میسر نیست. این قاب هرگز به دست نیامده و جواب نخواهد داد. همین که شجاعت، وظیفهشناسی و میهنپرستی را موفق نشان دهید بردهاید. ما نمیتوانیم چیزی به قواعد ژانر اضافه کنیم. در فیلم جنگی ما چیزی به اسم عارف تکتیرانداز نداریم. نمیتوانی در جنگ باشی و خون بریزی و سالک هم باشی. میتوانی در جنگ باشی و وظیفه تبلیغ و بهیاری و کمکهای جانبی انجام دهی و آن وقت یک سالک هم باشی («تپه هکسا» را به یاد بیاورید) روندی که «تکتیرانداز» بر آن تکیه دارد همین انگاره اشتباه است.
«تکتیرانداز» به عنوان یک فیلم با مولفههای قراردادی فیلمهای دفاع مقدس در همان کلام اول فریز میشود و جلو نمیرود و در واقع در سطح باقی میماند و چیزی از عمق به دست نمیدهد. با همه اینها «تکتیرانداز» به تنها تن خویش و به نام مقدس و یاد شریف عبدالرسول زرین قابل احترام است.
کد خبر 584306 برچسبها سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مهدی تهرانیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مهدی تهرانی تک تیرانداز فیلم جنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فداکاری معلمان فلسطینی در شرایط جنگی حاکم بر نوار غزه+ تصاویر
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه شهاب نیوز، معلمان فلسطینی برای عقب نماندن کودکان غزه از سال تحصیلی، کلاسهای درس را در مرکز پذیرش آوارگان در شهر دیرالبلح (جنوب نوار غزه) دایر کردند.
کد خبر 6097142 محمدعلی تخت رونده