یدو، تکتیرانداز و مسأله مخاطب | آیا نمایش تلویزیونی فیلمهای جشنواره بدون اکران عمومی فاجعه است؟
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۱۲۷۲
همشهری آنلاین_ سعید مروتی: در اتفاقی جالب توجه که البته مسبوق به سابقه هم بوده، دو فیلم حاضر در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر، جای اکران عمومی در سینماها از تلویزیون پخش شدند. «یدو» و «تکتیرانداز» که اولی فیلم برگزیده و دومی برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره فجر شده، در ایام نوروز از تلویزیون به نمایش درآمدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اینکه جشنواره فیلم فجر چرا چند جایزه اصلیاش (از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم) را به «یدو» داده یا حضور «تکتیرانداز» در بخش مسابقه یک داستان است و نمایش آنها از تلویزیون یک داستان دیگر. «یدو» حتی به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره هم بختی برای موفقیت در اکران عمومی نداشت. فیلم با زمینه جنگی، بدون بازیگر محبوب و با فضای دهه شصتی در حالت عادی هم نمیتوانست با اقبال عمومی مواجه شود، الان که کرونا همه چیز را بر هم زده و هیچ فیلمی در اکران عمومی با استقبال مواجه نمیشود، دیگر تکلیف معلوم است.
در مورد «تکتیرانداز» هم که فیلم جذابتری به نظر میرسد میشود این پرسش را مطرح کرد که آخرین موفقیت سینمای اکشن - ایدئولوژیک ایران در گیشه به چند سال قبل بازمیگردد. پخش مستقیم این فیلمها باعث دیده شدن بهتر و جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه شد. «یدو» و «تکتیرانداز» در پخش تلویزیونی بسیار بیشتر از آنچه میشد در اکران عمومی برایشان متصور شد تماشاگر یافتند. سینمایی که بعد از کرونا هیچ فیلمی در آن به موفقیت تجاری نرسیده و نه فیلمهای کارگردانهای شاخص میفروشند و نه فیلمهای جریان عامهپسند و در سینمایی با کمتر از ۱۰۰۰ نفر تماشاگر در روز، مشخص است که فیلمی چون «یدو» چقدر میتوانست با اقبال عمومی مواجه شود.
ضمن اینکه در یک سال اخیر سینماها بارها تعطیل شده و فیلمهای زیادی پشت خط اکران ماندهاند. با در نظر گرفتن این موارد نمایش فیلم برگزیده جشنواره از تلویزیون، بدون اکران عمومی هم فاجعه نیست. کاش میشد انبوه فیلمهای تلویزیونی و به ظاهر سینمایی را هم جای اکران عمومی به تلویزیون آورد. فیلمهایی که مستقیم و غیرمستقیم از بودجه عمومی بهرهمند بودهاند و زمان اکران هم با صرف هزینههای اغلب سنگین، روی پرده میآیند و شکست میخورند. نمونههایش را در سینمای قبل از کرونا، هم زیاد دیدهایم.
حالا این دو فیلم در بدترین موعد نمایش فیلم تاریخ سینمای ایران، جای هدر دادن وقت و سرمایه برای اکرانی که نتیجهاش معلوم است از تلویزیون پخش شدهاند. اینکه آخرین دوره جشنواره فجر در چه سطحی و چه شرایطی برگزار شده که «یدو» بهترین فیلمش شده ماجرایی دیگر است اما داستان پخش تلویزیونی این فیلم و «تکتیرانداز» این میزان وامصیبتا ندارد.
تهیهکننده یدو: بیهمهچیز واقعی ما بودیم
کد خبر 592389 برچسبها اكران نوروز سینمای ایران تلویزیون - صدا و سیمامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: اكران نوروز سینمای ایران تلویزیون صدا و سیما تک تیرانداز اکران عمومی بهترین فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۱۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«گالیله» یک میلیاردی شد
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۵ هزار و ۳۱۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۳۸ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۸۴۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۱۵ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۵۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۸۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۸۰۵ مخاطب، فروشی معادل ۲۷۳ میلیون ۵۸۱ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۶۴۲ مخاطب به فروشی معادل ۱۹۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۶۶۴ مخاطب به فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا، ۴۶۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۴ میلیون و ۴ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشتماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا میزبان ۲۲۲ مخاطب بوده و به فروش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ به صحنه رفته است؛ نهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۳۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۴ اجرا توانسته است ۲۰۴ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۱۰۰ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۱ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۲۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۱۳۲ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۸ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامه «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشتماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری خوانده شد، با ۳ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۶۷۵ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۵۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی برسد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر